کد مطلب:27863 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

احادیث ولایت












از جمله عناوین شكوهمندی كه در روایات و نیز در احادیث تفسیری درباره علی علیه السلام به كار رفته است، عنوان «ولی» است. تردیدی نیست كه در ادبیات عرب، استعمال مادّه «و ل ی» در معنای سرپرست، زعیم و پیشوا، بسی شایع بوده است، كه به این نكته در تحلیل حدیث غدیر اشاره خواهیم كرد.

در سخنان و آموزه های پیامبر خدا، عنوان «ولی» و «ولایت»، برای علی علیه السلام بسیار به كار رفته و این سخنان شكوهمند و تنبّه آور، در موارد و مواضع بسیاری بیان شده است كه نخستین آنها، مجمع كوچك، امّا سرنوشت سازِ خویشاوندان پیامبرصلی الله علیه وآله بود كه از آن یاد كردیم.[1].

به طور مثال، این تعبیر پیامبرصلی الله علیه وآله كه:«ای علی! پس از من، تو ولیّ مردم هستی. هر كس كه از تو اطاعت كند، از من اطاعت كرده و هر كس كه نافرمانی ات كند، مرا نافرمانی كرده است»[2] بسیار تكرار شده و منابع حدیثیِ اهل سنّت، از آن آكنده است، كه بخش قابل توجّهی از آنها را در ذیل عنوان «احادیث ولایت» آورده ایم.[3].

این تعبیرات، بویژه وقتی با قید «پس از من» همراه اند، هیچ تردیدی باقی نمی گذارند كه پیامبر خدا، جریان سیاسی پس از خود را پیش بینی نموده و زعامت سیاسی پس از خود را نشان داده است.









  1. ر. ك:ج 1، ص 125 (یاری پیامبر در تبلیغ).
  2. الأمالی، مفید:113.
  3. ر. ك:ص 187 (احادیث ولایت).